אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

מעמדו של המרקיד וגבולות סמכויותיו בהרקדה אורי גבעוניאפריל 2008 
רבות דובר ונכתב על התנהלות ההרקדות, התנהגות המרקיד והרוקדים בהן, מה מותר ומה אסור, מה מפריע ומי מרתיע, ובעיקר - מה תפקידו של המרקיד בניהול ואיך עליו לנהוג במכלול מצבים. הערב בעקבות אירוע בגן נחום אני מביא כאן לדיון ולחידוד שאלת יסוד.

האם יש זכות למרקיד להעיר לרוקדים שאינם מבצעים לטעמו את צעדי הריקוד או אינם בדיוק בקצב הנכון מכל סיבה שהיא, ובברור שאינם פוגעים ברוקדים אחרים או מהווים מטרד, אלא רוקדים להנאתם כרצונם..... ? והאירוע אתמול :

כאשר השמיע שמעון עשור את ריקוד הזוגות "כשתבוא תראה" של אבי לוי התחילו חלק מהרוקדים את הריקוד בזמן שונה ונוצר בלגאן. שמעון הפסיק את הריקוד, נכנס לאמצע והתחיל שוב על מנת שיעתיקו ממנו. או אז התחילו כבר בשלושה זמנים שונים. לא אכנס לשאלה מי רקד נכון אלא לעובדה שתוך הריקוד העיר לי שמעון ברמקול שאשנה ואתאים עצמי אליו. לא שיניתי ! למיטב שיפוטי אני ועוד מספר רוקדים מאד מנוסים היינו באותו הקצב, וכנראה גם הנכון. בסיום הריקוד הכריז שמעון "שכשהוא מדריך ומדגים צריך להתאים את הצעדים אליו ושלא יחשבו כמה רוקדים שהם יודעים הכול טוב יותר מאחרים". לא אנהג כפי שעשו שנים מחברי שנפגעו עמוקות ועזבו את האולם לאחר אירוע זה ! הם אמרו לי שאל שמעון לא יבואו יותר אלא לאחר שיתנצל בפומבי על העלבון. אני סבור שצריך לתקן פגמים מבפנים וכך אנהג. אישית אני מכבד את שמעון ומעריך, אומר רק שהם אינם היחידים שנפגעו ומדובר בכמה זוגות רוקדים ותיקים ומיומנים אשר שמעון עשור יכול ללמוד מהם הרבה !! בכל הקשור בריקודי עם. והשאלות...

– מתי בפעם האחרונה העיר שמעון, אם בכלל, לעשרות רוקדים שאינם שולטים בריקוד ושרוקדים באמצע ומבלבלים ומפריעים באמת ? -האם שמעון מגיב לעשרות ריקודים שיש שניים או שלושה ביצועים בעת ובעונה אחת ? והאם מרקידים בכלל עושים זאת ? שמעון עשור עצמו לימד את "שיר למענך" למשל, עם סיבוב ימינה והליכה בקטע השני בכיוון ההתקדמות. הסיבוב הוא פנימה לתוך המעגל !! ולא אחת נתקלים הרוקדים נכון בעמיתיהם. הוא יודע זאת ומעולם לא העיר !! וכך גם ב"בוא ניפגש" וכך ב"פונדק האהבה" וברבים אחרים.
ושלוש הערות נוספות –

- גם אם רצינו לראות את שמעון מדגים לא יכולנו כי סביבו היו מעגלים סבוכים שהסתירו !

- מאחר וההתחלה בריקוד הנ"ל בעייתית מסתבר !! בשני המקומות האחרים שאני רוקד בהם, המרקידים ערים לכך וסופרים – אחת, שתים, שלוש, עכשיו.........וכולם מתחילים.... שמעון לא עשה זאת !

- כל מי שיראה את המצגת בה מדגים אבי לוי את הריקוד יוכל להבחין שגם היוצר עצמו מנסה להתחיל פעמיים ומפספס !! את הריקוד וחוזר בו במבוכה !! ובקושי מצליח להתחיל במועד !! מעיד על בעיה ? זו שאלה לכתבה נוספת.

ודבר רלוונטי נוסף -
משפטים חכמים ששמעתי מפי מרקידים :
טוביה טישלר- "אנחנו מלמדים את הריקוד, איך רוקדים זה לא ענייננו אלא של הרוקדים עצמם".
שמעון מרדכי - "כשמרבית הרוקדים משנים וקובעים צעד או קטע בריקוד סימן שהיוצר טעה".

ריקודים שמחים
אורי גבעוני

לכתבה זו נרשמו 8 תגובותלצפיה בתגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות