שלום אורח
הוספת תגובה

כתבה: הרהורי לב באשר לריקודי עם

כינוי זמני
   זהו כינוי זמני לצורך הודעה זו בלבד. עדיף להירשם ולהתחבר כמשתמש קבוע כדי לשלוח תגובות
כותרת:
תגובה:
גולשים שאינם משתמשים רשומים מתבקשים להזין בתיבה את האותיות המוצגות
[ לחץ כאן לבחירת אותיות אחרות ]

CAPTCHA Image

להקליד את האותיות כאן:
         עזרה   אורח     התחברות  הרשמה
הזכויות על כל הנשלח לאתר הן של ארגון הרוקדים.
בלחיצה על לחיץ "אשר" הנכם מאשרים כי תגובתכם נכתבה בשפה ראויה ובהתאם לחוק



"לא משנאת המן אלא מאהבת מרדכי" , מופנה בעיקר למרקידים ולרוקדים ריקודי עם, בארץ ובתפוצות, מכל העמים, העדות והדתות.

כל מי שרוקד ריקודי עם יותר מעשר שנים ומעורה בנעשה ודאי שם לב לשינוי הרב שחל בתחום זה, הן לחיוב והן לשלילה. מצד אחד יש אולמות ממוזגים, נעלי ריקוד משופרות, ריצפת פרקט נוחה, מערכות שמע משוכללות, חניה נוחה וכיבוד מגוון אשר משפרים את התנאים לרוקדים. ואילו מנגד אנו עדים לבעיות כמו ריבוי יצירות של מרקידים בכמויות בלתי נתפסות ללא בקרה, הדוחקות הצידה ריקודי עבר הנחשבים "נכסי צאן ברזל" שנשמרו שנים, ווליום מחריש אוזניים המזיק מאוד לבריאות הרוקדים וכן בעיה של היווצרות קבוצות בהרקדות שדחקו את המחנה המשותף ששלט שנים במגוון הריקודים בהרקדות ושהיה במשך שנים רבות המאחד בין הרוקדים.
באולמות רבים גם מוסיפים פעלולים, אורות צבעוניים מתחלפים וכל מיני גימיקים שמתאימים יותר למועדוני לילה – דיסקוטקים, ורחוקים מריקודי עם, שהם כשמם – ריקודים לכל העם, שכל ישראלי או מי שמזדהה עם העם יכול להשתלב בהם.

מרקידים מובילים שצברו הרבה כוח והשפעה הם האחראים על השינוי והם גם שינו את השם והמושג ששרד שנים מ"ריקודי עם" ל "מחול ישראלי". כנראה בכוונה מחקו את השם "עם", למרות שיכלו לכתוב "מחול עם ישראלי". האם זו מגמה ?
מעבר לכל אלו ריקודי העם הפכו לממוסחרים. המרקידים מפולגים לקבוצות, אשר כל אחת מנסה לקחת חלק גדול יותר מהעוגה, על מנת לשפר את כוחה וממונה. האגו, הממון וההצלחה הם החשובים, הם הדומיננטיים.

בשנים האחרונות מתחילים להרגיש, צעד אחרי צעד, שהולך וגדל מספר הרוקדים המבינים, רואים וחשים בצורך לעצור ולחזור לשפיות, לחזור לריקודי העם שעמדו במבחן ונשמרו שנים רבות, ריקודים שלצערנו נעלמו תוך בזבוז זמננו וכספנו ללמידת אין סוף ריקודים שמחזיקים בין חודש לחודשיים ונעלמים.
יש הרגשה באוויר של תחילת שינוי. אין היום מרקיד נחשב שאינו מקיים סדנת ריקודים ישנים בהרקדתו בה מחזירים "עטרה ליושנה". רוקדים רבים, כולל גם צעירים, נוהרים לשם ונהנים.

גם הרקדות שבתות זוגות והרקדות הנוסטלגיה הפכו מבוקשות יותר ומוצפות ברוקדים. אפילו תלונות הרוקדים בעניין הווליום עלו באחוזים רבים ונשמעות על כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן. אולי והלוואי שאלו הסנוניות שיביאו את השינוי.

מכאן אני רוצה לפנות בבקשה מיוחדת לרוקדים בתפוצות, שיש להם חלק גדול במסחור ובייצור של הריקודים החדשים, בכך שהם מזמינים מרקידים יוצרים למחנות קיץ תמורת טיול חינם ושכר. המרקידים מייצרים ריקודים ללא הבחנה ואת הניסוי עורכים המרקידים עלינו בהרקדות על חשבון זמננו כספנו ותשתיתנו.
רוצים להזמין מרקידים מהארץ ? זכותכם ! אך מדוע לא תבקשו שילמדו ריקודי עבר נפלאים שעמדו במבחן הזמן? אלו ריקודים שחלק מכם גדל על השירים שלהם כאן בארץ, ואני משוכנע שגם הגויים הרבים שרוקדים יקבלו אותם בשמחה ואהבה כחדשים. בכך תתרמו להקטנת היצירות החדשות שרובן מאולצות ומחוברות ברמה נמוכה, ללא בקרה, בשל הצורך הדחוף לקבל הזמנה אליכם למחנה ריקודים.
אני פונה גם ליוצרים שחיים בחו"ל. קשה לנו להתמודד עם תופעה זו והתוצאות נראות כמגרסת ריקודים. השתתפו גם אתם במאמץ ונחזיר את הריקודים למעמדם הטבעי: ריקודי עם לעם, עם מורשת שתלווה אותנו תמיד, לדורי דורות.

ריקודים שמחים ובריאים
אורי גבעוני