אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

מעתיקים - נמאסתם!אנה בנדאפריל 2008 
הרוב המכריע של הריקודים החדשים הם שילובים שונים של אותם הצעדים השחוקים: צעד תימני, שיכול חילוף, נעלה נעלה וכו'. משום כך הם משעממים למוות. רוב רובם של היוצרים משקיעים מאמצים רבים להוציא כמה שיותר מהר ריקודים על שלגרים חדשים, ופשוט מעתיקים את הצעדים של הריקודים האחרים, רק משנים את הסדר שלהם. ואם כבר יש פה ושם איזה חידוש, אז מיד באים עוד עשרות ריקודים, שמעתיקים אותם. במקום לרוץ ולעשות עשרות ריקודי "זבל , היה עדיף שהיוצרים יעשו פחות ריקודים, אבל יותר מקוריים ויותר איכותיים.
המצב הזה נובע משתי סיבות עיקריות. ראשית, חוסר דמיון ומקוריות של רוב היוצרים, ושנית בגלל חוסר השכלה במחול. הרי אילו היו לומדים ריקודי עמים שונים, היו מוצאים עושר רב של סגנונות, צעדים וקצבים.
על מנת לשפר את איכות ומקוריות הריקודים, אני מציעה שהמרקידים יעברו השתלמויות בריקודי עמים. כמו כן פעם בשנה, בכרמיאל , שיעשו תחרות הריקוד המקורי. אלה יהיה ריקודים שלא יהיו להם אף אחד מהמרכיבים השחוקים של ריקודי העם המסורתיים.
בתקוה שיבינו את הרמז...

לכתבה זו נרשמו 4 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  

4.(*רוח ים והוד גלים) 
 אנה בנד כתבת יפה
 מאוד מסכימה איתך , החוצפה ב"יצירת" ריקודים שכל מהותם הוא סידור אחד של האלמנטים הבסיסיים לצלילי "שיריים" בנאלים ועוד "לימוד" של ריקודים כאלו.."רישום " שלהם.. אני לפעמים מרגישה כאילו מישהו היה מסתכל על זוג שרוקד לו פאסאדובלה ומאלתר לכל הכיוונים, ואחר כך מנסה ללמד אותנו ריקוד "חדש" לפי סדר צעדי הפאסאדובלה שרקד הזוג המאלתר..
וצודק גם אתה ידיד נפש ש"המצאות" של צעדים כאילו מקוריים, מין צעד חריג ולא הגיוני שתקוע באמצע הריקוד ולא מתחבר לא קדימה ולא אחורה.. העיקר שיגידו שהריקוד מכיל אלמנטים "מקוריים" זה יכול להיות עוד הרבה יותר גרוע.
אני מצפה רק לדבר אחד. לרמה נדרשת של ידע מצד מחברי הריקודים. כמו שלא יעלה על דעתי ללכת לשמוע הרצאה בהיסטוריה ממישהו שהוא באמצע לימודיו בתיכון והחליט להעביר הרצאה בהיסטוריה.. אני לא חושבת שאנחנו צריכים לרקוד ריקודים של מחברים אנונימים חסרי תעודות.בתיאוריה יתכן שימצא פה או שם איזה גאון שבגיל 16 יצליח לחבר ריקוד עם זורם, ייחודי, מעניין.. אבל הסיכוי לזה שואף לאפס. אני הייתי רוצה שעל מנת ליצור ריקוד עם ישראלי ידרשו תעודות של עיסוק מקצועי במחול ולפחות קצת ותק של הצלחה בתחום הכוריאוגרפיה.עבודה מוקדמת עם להקות מחול.. אולי איזה מבחני קבלה ל"איגוד הכוריאוגרפים לריקודי עם.." משהו.

3.(*זיווש) 
 אז, איפה איפה הם....
 אכן, הדבר מזכיר לי את אותם שירים חדשים שנוצרו בשנים האחרונות. מילים- כדורבנות. כל מילה בסלע. "יללה, לך הביתה מוטי"..., מה אומר לכם?? אני מתגעגעת לנעמי שמר, לעוזי חיטמן, לאהוד מנור, ולכל אותם נפילים שבזכות יצירותיהם- שרנו שירים שמילותיהם לא יסולאו בפז!
חבל מאוד שדור היוצרים החדש אינו מתאמץ ולו לרגע על מנת ליצור משהו איכותי, ומשום כך- מרבית השירים הינם ברמה ירודה- להוציא את כל הCOME BACK שהזמרים שרים לאחרונה כמו ב"כוכב נולד" או "עבודה עברית".
אין לנו שירים חדשים. הכל מתחיל להיתמחזר. חבל!

2.ידיד נפש  
 יש לשמור על איזון בין חדשנות להעתקה
 גם לדעתי יוצרים המעתיקים קטעים שלמים מריקוד אחר מבזים את עצמם ואת הרוקדים.
באחד מריקודי הזוגות של יוצר מאוד ידוע, המרקיד "לימד" את הריקוד באופן הבא:
הבית הראשון הוא כמו הבית השני בריקוד X,
הבית השני הוא כמו הבית הראשון בריקוד Y.
וזהו. כמעט כולם ידעו מיד את הריקוד.
יפה? לדעתי ביזיון!

מצד שני יש יוצר שמרוב רצון להתעלות על עצמו ולהפגין מקוריות מחבר ריקוד שכולו צעדים שמעולם לא נראו על במותינו. מצד אחד ראוי לברכה על דמיונו הפורה. מצד שני שכח שלא מדובר ברוקדים בלהקת בת שבע הלומדים כוריאוגרפיה חדשנית, אלא ברוקדים מהעם.

נכון שכשריקוד מיוחד מעין זה נקלט ומתחבב על הרוקדים הוא מביא איתו בשורה חדשה והופך לאבן יסוד בריקודי העם, אבל ביננו, כמה ריקודים כאלה הצליחו, וכמה ריקודי בוסר כאלה כבר ראינו?

לכן צריך ככלל לשמור על איזון:
רצוי להכניס אלמנט חדש לריקוד כדי שלא נרגיש שאנו נופלים קורבן ליוצר שרוצה בסה"כ להוסיף עוד ריקוד על שמו לטובת האגו או מחנה בחו"ל, אבל לא להפוך את הריקוד לראוי רק להופעה בימתית.

מעל הכל יש להשקיע יותר בחיבור כל ריקוד כך שנקבל ריקודים איכותיים יותר, מלוטשים יותר, ובמספר קטן בשני סידרי גודל מזה שאנו נאלצים לבלוע היום.

1.שקד-ת  
 וואוו.....איזה רמז!!!!!!
 זהו רמז ענק כפיל
במילים קשות באופן לא רגיל
אכן ריקודים רבים נוצרים
נכון, המשפטים בהם חוזרים

אך האמיני לי חברה, בחיים הכל יצירה
של אותם אלמנטים ואותן חוויות
רק הרצף מישתנה מאוד

זעקתך, לטעמי, קצת בוטה
אבחנתך לגבי היוצרים לכת מרחיקה
הייתי ממתנת מעט את הדברים
ומחזקת את ידיהם של היוצרים

נכון, אולי להפחית בכמות ולדוש ולדרוש אייכות
אך יחד עם זאת אני מודה
מטורפת מתענוג על כל ריקוד באותה מידה
ישן , חדש , מורכב, קליל
בשבילי,כולם, אושר בלתי רגיל....


 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות