אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

התפתחות השמעת המוזיקה בחוגי ריקודי העם מאז ועד היום משה אורון 30.6.15 
נושא המוזיקה בריקודי עם התפתח במשך השנים בהתאם לתקופות היווצרותם של הריקודים וכלי הנגינה שניגנו בהם. ניתן להבחין בכמה תקופות באופן השמעת המוסיקה בהרקדות..

בתחילת המאה הקודמת בסביבות השנים 1930-1920 נרקדו בעיקר ריקודים שהובאו מארץ מוצאם של הרוקדים ממזרח וממערב אירופה. נוגנה מוזיקת פולקה לסוגיה , מזורקה וריקודי הורה. לא היו אמצעים להשמעת המוסיקה. בעיקר רקדו לצלילי אקורדיון ישן בתוספת תוף מרים וכלי הקשה למתן קצב. המוזיקה נוגנה כמוזיקה מונוטונית בשל מגבלות כלי הנגינה.

בין השנים 1940-1930 אפשרה הטכנולוגיה המתפתחת שיפור בכלי הנגינה ובאיכות המוסיקה המושמעת בריקודי העם. האקורדיון נשאר הכלי הדומיננטי ואליו נוספו תוף מרים , מצלתיים , חצוצרה ודרבוקה . כתוצאה מתוספת הכלים וגם בשל המספר המועט של הריקודים השתנה אופי החוגים, שהפכו להיות יותר דינמיים, וכל ריקוד יכול היה להימשך למעלה מחמש דקות . הרוקדים יחד עם מדריך הריקודים חיפשו כל הזמן דרך לשפר את אופן השמעת המוזיקה . לא אחת היה מדריך הריקוד שהיה נגן אקורדיון נכנס למעגל ומלמד את הריקוד תוך כדי נגינה. האקורדיונים החדשים , אשר הובאו בעיקר מארצות מזרח אירופה , היו עיקר הנושאים בנטל השמעת המוזיקה בשל יתרונותיהם כאמצעי נייד (למרות משקלם). בנוסף לכך נהגו חלק מהרוקדים להביא כלי נגינה מהבית על מנת ללוות את האקורדיוניסט בהשמעת המוזיקה תוך כדי הריקוד ובכך להפוך אותה ליותר מעניינת ואטרקטיבית.

בסוף אותה תקופה חלה התקדמות נוספת בהשמעת המוזיקה. קמו קבוצות נגינה (מתנדבים שידעו לנגן) שעברו בין החוגים וניגנו . אנשי הקבוצה ניגנו באקורדיון, חצוצרות, כינור, חליל רועים (שהכינו במו ידיהם), מפוחיות פה, קסטנייטות , תוף מרים (לסוגיו), תוף הדרבוקה וכלי הקשה פרי המצאתם. החוגים לריקודי עם גדלו והתרחבו עקב השמועה שעברה בחוגים על קבוצות הנגינה המתנדבות ומנגנות את ריקודי העם. תקופה זו הובילה לתקופת ההרקדה הגדולה והראשונה שנערכה בארץ בשנת 1944.

בשנים 1945-1944 הייתה תקופת המנדט הבריטי שכלל עוצר בשעות הלילה ודרש תנועה בדרכים לא דרכים. בקיבוץ דליה, שהיה אז קיבוץ צעיר, התקיים כנס המחולות הראשון. בכנס דליה הראשון הופיעו לראשונה באופן פומבי ההרכבים הראשונים של המנגנים : קבוצות הנגינה בראשות זאב חבצלת ז"ל , דוד זהבי ז"ל ואחרים אשר ניגנו בשטחים פתוחים . מערכות ההגברה בתקופה ההיא היו מגפונים פרימיטיביים , ולכן הנגנים נכנסו לתוך המעגל וניגנו כשהרוקדים רוקדים סביבם. אקורדיון נותר הכלי העיקרי , אך הוא לווה בתוף הדרבוקה ובכלים נוספים.
ההרקדות בקבוצות בדליה בריקודי המעגלים, ריקודי הזוגות וריקודי השורות (דבקות) שנוגנו תוך כדי תנועה היוו גורם לתקופה הארוכה הבאה בישוב הארץ ישראלי . דבר זה נתן דחיפה עצומה להתפתחותה של המוזיקה שאליה נכנסה כמובן השירה. רבים משיריה של הארץ מאותה תקופה הפכו ל"נכס צאן ברזל".

בכנסי דליה הבאים שינו קבוצות הנגינה את אופיין ונקראו תזמורת. תזמורת זו נעזרה במערכות הגברה משופרות. השירים לריקודי העם הושמעו מבמה מרכזית בעזרת מערכת הגברה ורמקולים באתר הכינוס. בין השנים 1960-1950 החל שימוש בתקליטים כאמצעי נוסף להשמעת מוזיקה לריקודי עם. התקליטים הביאו כמובן לשיפור באיכות המוסיקה המושמעת. הם נוגנו במהירויות שונות כגון: 72,33,16 - בהתאם לסוג התקליט. כמובן שמחברי הריקודים נהנו מהיכולת להשמיע את השירים ואת המוזיקה לריקודי עם מתוך התקליטים. השילוב של השמעת המוזיקה לריקודי עם באמצעות תקליטים (אומנם לא היו רבים) וכן באמצעות הופעת תזמורת (לעיתים גם סימפונית) אפשר השמעת מגוון רב של סגנונות מוזיקה כגון: מוזיקה תימנית , מזרחית , ערבית וחסידית. למרות הכל לא נס ליחו של האקורדיון , ובחוגים רבים המשיכו ללמד עם האקורדיון.

קפיצת מדרגה בהשמעת המוסיקה קרתה עם הופעתם של רשמי הקול הגדולים. בין השנים 1964/5 - 1985 נעשה שימוש ברשמי קול מסוגים שונים עם סלילים , בעלי יכולת השמעה ב-2 מהירויות. הופעתם גרמה למעבר מהשמעת מוסיקה ע"י האקורדיוניסט ונגינת תקליטים להשמעה בעזרת רשמי קול. בהמשך הופיעו גם רשמי הקול מבוססי הקלטות שנתנו מענה להשמעת מוסיקה באיכות גבוהה יותר. ניתן היה לערוך את המוסיקה ולהתאימה לריקוד על ידי חיתוך הסליל והדבקתו מחדש. טכניקה זו אפשרה למרקיד/מדריך יכולת להשמיע מוזיקה ברמה גבוהה יותר מהאקורדיוניסט ומהתקליטים.

השימוש בדיסקים ומיני דיסקים שהופיעו בשנות ה 80, אפשר למדריך להכניס את כל אמצעי השמעת המוסיקה לתוך מזוודה והקל עליו מאד. נבנו מזוודות בהיקפים גדולים בתצורת שני מיני דיסקים שהכילו מוסיקה לריקודים רבים מאד. השימוש במוזיקה הפך לקל יותר: לא היה צורך להריץ סליל או קלטת כדי להגיע לשיר הרצוי , אלא בלחיצת כפתור במיני דיסק ניתן היה לדלג לשיר הבא. במיני דיסקים החדשים הייתה גם יכולת להעתיק ולמחוק מוזיקה מבלי לחשוש ולחלקם היה מנגנון להאצת או להאטת מהירות.

עם הופעת הקומפקט דיסק (בלע"ז ( CD השתלט המדריך על אופן השמעת המוסיקה. ניתן היה לצרוב ולהכין דיסקים להרקדה כשמהירות ההקלטה כבר מוגדרת מראש . שוב הוכנו מזוודות למרקיד שכללו CD להשמעה בהרקדות. בדרך כלל איכות המוזיקה עלתה (אם כי לא תמיד , היות ששירים רבים לא הוקלטו מחדש אלא הומרו מסלילים וקסטות לקבצים דיגיטליים). הופעת המחשב האישי שינתה את אופן ההשמעה באופן מהותי , אם כי השינוי לא קרה מיד. בשנת 1981 הכריזה IBM על מחשב ה pc (המחשב האישי) . פותחו מספר נגנים למחשב , אך קבצי המוזיקה היו גדולים ומקום האכסון של המחשב בדיסק הקשיח היה מועט. השינוי הגדול בהשמעת מוזיקה קרה עם התקדמות מערכות ההפעלה במחשבים. בשנת 1991 הכריזה חברת מייקרוסופט על מערכת הפעלה ווינדוס 95 ונגן המדיה פלייר גירסה 5/4 . נפח הדיסקים גדל ל- 20 ואפילו 40 מגה שאפשרו לנגן המוזיקה מהמחשב בעזרת נגן.

מספר מדריכים חלוצים נתנו השראה למתכנתים לפתח תוכנה להשמעת מוזיקה שכללה נגן איכותי , טבלה להכנת רשימת ריקודים ויכולת הפרדה של ריקודי מעגל , זוגות ועוד. בנגנים שולבה גם יכולת לשנות מהירות ללא עיוותים בהשמעת המוסיקה. היכולות המשופרות של הנגן הפכו אותו לכלי המשמעותי ביותר של כל מדריך.

עם התפתחות מערכות ההפעלה המתקדמות יותר כגון WIN\XP- WIN98 פותחו נגנים משופרים כגון DJPOWQr והAMPS שעד היום מובילים בתחום ההרקדות . המחשבים המודרניים והתוכנות החדשות אפשרו גם את כיווצם של קבצי המוזיקה. הגרסה הפופולארית היא MP3 המכווצת את המוסיקה באופן משמעותי. מרבית הנגנים והתוכנות לא שרדו את הופעתה של מערכת הפעלה חדשה WIN7/8 והמחשבים החדשים. רק הAMPS הותאם למערכת הפעלה .WIN7\8

בעתיד אני צופה שהתוכנות המובילות למרקיד תותאמנה למערכות הפעלה OS של אפל ואנדרואיד. הן תהיינה המובילות ותופעלנה ממחשבי טאבלט.

לסיום:
עבודה זו נרשמה בעקבות ראיונות עם מדריכים ותיקים ובעקבות עיון בחומרים של מדריכים.
הברכות לכל אלו שהקדישו מזמנם וכן למשפחות המדריכים הוותיקים.

לכתבה זו נרשמה תגובה אחתלצפיה בתגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות