אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

פרוייקט לחידוש שירי ריקודי העם הקלאסיים-לא לענייןעדה איסט 16.9.12 
לראשונה נתקלתי בתצהיר על כך בחוברת קמפ בתנועה שהופצה בחוגים בהם אני רוקדת (בית דני ואוניברסיטת ת"א). מדובר בתצהיר על ההשקה של הפרוייט הקרוי "צעד קדימה" בהפקת מיכאל קירשנבאום - עמותת מתאי"ם.
כעת אני רואה פרסום על כך במרתון שיחול ביום שני הקרוב באוניברסיטה בו ינתן ביטוי לשינוי הריקודים - שישים במספר.

אני מצרה על כך מאד. ריקודי העם הטובים שלנו הקלאסיים/וותיקים/אמצע הדרך נמצאים בתוך 60 הריקודים הנדונים לשינוי, הן מבחינת הקצב, הן מבחינת שינוי הזמרים (כמו עפרה חזה שמוחלפת בזמרת אחרת) ורק הצעדים של הריקודים נשמרים.
סבורני שניתן לפנות בתלונה לאקו"ם על השינוי הזה, למרות שהפרוייקט קיבל תקציב עצום והכסף יתקבל לעמותה זאת, כספי ציבור שלנו, כדי להתריע על שינויים לגבי המקצב והשירים המוחלפים בזמרים אחרים.

במילים אחרות אני צופה שואה בנדון. הדיסקים מוכנים להעברה והפצה וידוע לי על מדריכים שכבר שמעו וגם הציצו ונפגעו והצהירו שאף ריקוד לא מצא חן בעיניהם ולכן גם לא ישתמשו בדיסק להפצה בחוגים.

אני מאמינה שאסור לנו להחריש, כי מדובר בחיסול טוטאלי של הריקודים הכי יפים שלנו, על פגיעה במסורת, בריקודי וותיקים ונוסטלגיה ועוד. במקום לשתוק יש לעשות מעשה.
ראשית אני פונה אל המדריכים לא לשתף פעולה, כאלה מן הסתם שאינם עובדים עם גדי ביטון (אלה שעובדים איתו מן הסתם מסכימים עם מה שהוא עושה וגם משתכרים על ידו). יש למנוע כניסה של ה"זבל" החדש הזה ליתר החוגים.

אני פונה אל הרוקדים בבקשה להצביע ברגליים ולא לרקוד את הריקודים הללו לצלילי - לחני - זמרי אחרים.
יש להגן על המסורת, על הנוסטלגיה שלנו ולא לאפשר לאף אחד לחבל בהם. ראו הוזהרתם.

בברכת שנה טובה לכולכם,
עדה איסט.

לכתבה זו נרשמו 10 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  

0.עדה איסט  
 "ריקודי עם הם לחנונים"... נו באמת
 בהמשך לנ"ל אני רוצה לספר לכם, כי הגיעו לאזני שמדריך מסויים הסביר לשאלה מדוע קם הפרויקט הזה לעיבודים חדשים? כי התשובה היא ש"הנוער חושב שריקודי עם זה לחנונים". ובכן, אענה כאן לאותו המדריך שאין להסיק מתשובה זאת כי מה שמפריע לנוער אלו הם ה"עיבודים" או ה"זמרים" או ה"צלילים" אולי מה שמפריע לנוער זה דוקא הגיל? אולי מה שמפריע לנוער הם דוקא ה"צעדים"? אני לראות לראות שיפגעו בצעדים, איזו התנפלות של היוצרים/מחברים תתעורר בשל כך במידה ויגעו בצעדים רק מפני שהנוער החליט כך? מניסיוני האישי, גם אני הייתי פעם "נוער" וגם אני בחרתי ללכת לדיסקוטקים במקום לריקודי עם. אני לא חושבת שזה היה בגלל העיבודים. אולי התנגדתי לעקומת הגיל שרקדה אז? או אולי התנגדתי לכל המכלול? כיוון שריקודי העם מתקשרים לאותם אנשים שהקימו את המדינה, אשר מן הסתם תמיד יהיו בעינינו "מבוגרים" או "זקנים". הבה ניתן לנוער את הזמן להגיע אלינו. כשם שאני התבגרתי/הזדקנתי והגעתי לריקודי עם בגיל 30+ אני מאמינה שגם הם יגיעו. אין שום סיבה לפגוע במסורת שלנו, בריקודי וותיקים / ריקודי הנוסטליה ובכל חלקה טובה ולהרוס על הדרך את התחום כולו. ולראיה, יש יותר ריקודים חדשים מריקודים וותיקים עם ווליום בשמים וצלילים כמו בדיסקוטק, צעדים מעורבים מעולם הדיסקו כמו: סלסה, האם הנוער הגיע אלינו? אני רוצה לומר לאותו המדריך שגם הוא בעצם כבר זקן, אוי לנו אם נפגע בזקני השבט, רק מפני שאי אילו החליטו שמי שרוקד ריקודי עם נחשב ל"חנון".

0.עדה איסט  
 הבאתי את הקישור למאמר ולתגובות לפייסבוק
 הגב' עליזה רוזן הגיבה על התגובות כאן כדלקמן:-

"את חושבת שהחבר'ה האלו מחר יחדשו את הסימפוניה ה-6 של בטהובן? אולי את הקונצרט במי מנור של שומן? אולי את הבנדמבורגים של באך? את זה הם היו מעזים לעשות?"

ושאלתי לארגון הרוקדים בנדון - האמנם?

בתשובתי לדבריה הזכרתי שעד לפחות כאן הגיבו כאלה שהנושא יקר להם ואילו ארגון המרקידים מחריש, וזהו ארגון שאמור להגן על המסורת, על ריקודי האולפן/וותיקים ונוסטלגיה, האם ראיתם מדריכים למעט אחד שתמכו בעניין שהעלתי?

לאלוקים פתרונים:-)

0.(*הטורנדו הסוער) 
 קילקול הקלאסיקה
 את צודקת מאה אחוז,לאחרונה אני עד שמשנים גרסאות של ריקודים ושירים וותיקים בביצועים חדשים שלדעתי לא מחמיאים למקור ואף מקלקלים את הטעם,אני למשל אוהב לרקוד לשירתה של עופרה חזה המנוחה ולא אוהב שמחליפים אותה בזמרת שאפילו לא מגיעה לקרסוליים שלה,אבל למשל יש שינוי אחד בלבד שאני אוהב,"בואו נשיר לארץ יפה" שנתנו לו רימיקס יותר קצבי,אך כאן נשמר לפחות מעט טעם,בכל השאר זה שינוי שפוגע במסורת,המציאו לאחרונה ריקודים לא יפים בכלל וזו דעתי האישית,מה קרה ליצירה? לאן כל זה הולך? אולי פעם במליון שנה ממציאים ריקודים חדשים יפים,כל השאר פשוט איומים,למשל..."חזק חזק" או משהו כזה,מי שחיבר את זה סבל מכאבי בטן איומים או מיהר לאן שהוא או "גשר" שזה שילוב מוזר של רגאי ובית כנסת,אבל לכל אחד טעם אחר ודיעות אחרות,אנא,אל תקלקלו את מה שטוב ויפה שעה אחת קודם.

0.(*מדן ועד אילת) 
 ריקוד מושחת
 (עם פוטנציאל ל 60 ריקודים מושחתים?)
החלטתי להגיב אחרי ששמעתי ברדיו ביצוע מחונטרש (סליחה, מחודש)ל "ארצנו הקטנטונת", מתוך חשש שאשמע אותו גם "בשטח" .
לא בטוח ש "כיור כהלכה" בסגנון " הגל החדש" למנגינות ה "עוגן" של ההרקדות יביא רקדנים צעירים. רוב הריקודים החדשים ממילא מבוססים על " שירי משוררים" עם אוצר המילים של השבוע השלישי באולפן ללימוד עברית וסלסולים דומים לביצועים החדשים, ובכל זאת אין התדפקות על הדלתות. היה עדיף להשתמש בכסף הזה לעזור למימון חוגים לריקודי עם בבתי ספר או תנועות נוער, הבעיה שאז לא היה מגיע לכיסים הנוכחיים....

0.צדיק  
 אין רע בזה, רק בטעם.
 כמו בכותרת, צריך טעם טוב והתחשבות במילות השיר שגם הן חלק מהריקוד. הוספת תופים ברעש שמחריש את המנגינה לעיתים קרובות רק פוגעת.

0.(*בעד גיוון) 
 מה רע בלגוון ??
 כמה שנים רוקדים את אותם שירים באותן גרסאות, אז מישהו הרים את הכפפה ושינה גירסא, הכניס קצב וסגנון חדש. מה רע בזה?? להיפך, זה מכניס חיים ועניין להרקדות. אני בעד!

0.(*ירדנה) 
 שירים ותיקים משודרגים
 עדה את בהחלט צודקת, הלואי שהגזירה הזו לא תתממש, כל פעם שגדי שם את אחד השירים הטובים והיפים שלנו אחרי שידרוג זה ממש מרתיח אותי, איך אפשר ככה לקלקל, כולנו קשורים בטבורינו לביצועים היפים והישנים מדוע צריך לקלקל ולעבד מחדש. מקווה מאד שזה לא יצליח ולא יתפוס, אולי צריך באמת להעביר לכל המרקידים שלא להשתמש בגירסאות החדשות של השירים.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
מאירה

0.עדה איסט  
 ל"עוד רוקד"
 אני רקדתי באוניברסיטה כשהתחילו להשמיע בשרשרת את העיבודים החדשים (משהו בין 5-6 ריקודים ששונו לחנם, מהירותם וזימרתם) אני יצאתי מהמעגל והסתכלתי על פני הרוקדים, הם רקדו כמו "זומבי" לא הבחינו בין ימינם לשמאלם. אתה מצפה שהקהל הזה יגיב? ימחא כפיים? ייצא מהמעגל?
ובינתיים מנצלים את זה שהקהל הזה מחריש, אולי כבר חירש מווליום גבוה במיוחד מעל המותר, ועולם כמנהגו נוהג ואדם אחד פועל להרחיב את העיבודים ל-60 ריקודים וכבר קיבלו על כך תקציב שצריך להצדיק אותו.
אני לא הייתי סומכת על קהל זה. אני מאמינה שיש לעשות מעשה ולבקש את המדריכים שלא עובדים עם גדי ביטון לא לשתף פעולה ולא להכניס את העיבודים החדשים על מיטב שירינו וריקודינו בהרקדות האחרות, קרי: לא להסכים להפיץ את זה בחוגים.
יש רבים מקרב הרוקדים והמרקידים שאינם אוהבים את זה, אבל מחרישים, אף אחד לא מסוגל לעמוד ולצייץ ולהביע את תרעומתו מול גדי ביטון למעט מתי מספר ואני בתוכם. אני רואה שואה כפי שכתבתי בכל מקום והרס של החלקים הכי יפים שלנו בריקודי עם. ידיד נפש כתב ובצדק שמצב זה יגרום לרבים מאיתנו ויכריח אותנו לרקוד לצלילי אותו ה"זבל" שהתחדש. (את העיבודים החדשים שאני קוראת לו "זבל" אני אמרתי, לא ידיד נפש). זה כמו להרוס את ריקודי העם ולחכות שמישהו ישמיע קול זעקה ולסמוך על הקהל. הקהל שתק כשהעלו את המחיר והקהל הישראלי הזה הצרכני הזה לא עושה שום דבר גם כשפועלים לרעתו כמו הפעלת ווליום בעוצמה אדירה שפוגעת לאותו הקהל בשמיעתו. תראה כמה אנשים רוקדים עם פקקי אזניים וממשיכים להגיע אל הרקדותיו של גדי ביטון, האם הם יוצאים מהמעגל כפי שכתבת כאן ומוחים על כך? לא חושבת, הם משלימים עם המצב.
ובכן, אני לא מוכנה להשלים עם המצב ולא ארקוד בשום הרקדה שיהיו שם עיבודים חדשים.

0.(*עודרוקד) 
 גם כאן , כמו במקרים אחרים ושונים כוחות השוק יעשו את שלהם
 אם באמת רוב הרוקדים בהרקדה מסוימת לא יאהבו את הביצוע החדש, ועם השמעתו ימחו ע"י מחיאות כפיים ועמידה בצד, הרי שהמרקיד ימהר להחליף ולחזור לביצוע השיר המקורי.
לי אישית אין כל כוונה לקחת חלק בהרקדה שבה איני נהנה מסיבה כזו או אחרת.

0.ידיד נפש  
 צעד אחורה - גם לסבול וגם לשלם?
 איני כופר בזכותם של זמרים לבצע גירסת כיסוי לשיר מוכר ואהוב. יתכן שהם סבורים שביכולתם לבצע טוב יותר את השיר ולפעמים הם גם מצליחים.
עם זאת נפלא מבינתי למה לוקחים ממני ביצוע אהוב שעליו נכתב הריקוד ומנסים לדחוף לי ביצוע "עכשווי".
כדי להביא צעירים להרקדות? אם זה הקריטריון, הרי שיש אין ספור ריקודים חדשים לשירים חדשים ומצליחים שללא ספק יערבו יותר לאוזנם.
הסיבה האמיתית לדעתי היא העברת כספי ציבור (כלומר הכסף ששילמתי למדינה) לכיסם של מפיקי הפרוייקט ההזוי. זו אינה תופעה חד פעמית בארצנו הצעירה ומן הסתם פרנסי הציבור אף עשו זאת בתום לב.
אז סיפקנו קצת פרנסה למפיקים ואומנים על חשבון הציבור. על זה תרעש הארץ? זו הבעיה היחידה?
הבעיה העיקרית מבחינתי טמונה בתוצר הסופי שמן הסתם ילעיטו אותי בו בהרקדות שונות כנגד רצוני וכשאני משלם גם על הפקת השירים וגם על ההרקדה.
לאחר ששמעתי שתי דוגמאות לביצועים החדשים (ואין בכוונתי להמשיך בכך) אני קורא למרקידים שלא להרוס לי את הריקודים המוכרים והאהובים בביצועים אלה. אני גם קורא לרוקדים שאינם אוהבים את הביצועים החדשים לא להיות כצאן מובל לטבח ולהצביע ברגליים.


 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות