אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

כיצד מביאים צעירים להרקדות?אורי רונן 20.11.11 
שאלתי מספר מרקידים כיצד ניתן לדעתם להביא חברים צעירים להרקדות. לצערי לא קיבלתי תשובות מספקות, אלא תשובות כגון: אין מה לעשות!
לדעתי דווקא יש בידיכם, המרקידים, האפשרות ליצור דור חדש של בני נוער וצעירים שימלאו את השורות.
הרעיון שלי, שנולד לאחר שיחות עם מספר חברים, מאוד פשוט, אינו דורש מאמץ וגוזל זמן של כשעתיים בלבד מכל מרקיד.
אמנם החסרון הוא השכר המינימלי שיקבל כל מרקיד, אך בעתיד ההשקעה הזאת תהווה מינוף בשכר.
ובכן ניגש ישר לעניין.
יש ליצור פורום של נציגים מטעמכם שיפנו לבתי ספר, אפשרי דרך משרד החינוך, וילמדו בבתי הספר ריקודי עם למשל לילדי כיתות י',י"א, ו-י"ב. הלימוד יכלול בתוכו מרכיב לניקוד בבחינות הבגרות. נראה שמכאן והלאה העניין יכול להתפתח למשהו חיובי שיביא את ריקודי העם לדור הצעיר, יתרום חלק מאוד חשוב לצד הערכי והחינוכי לנוער, ובעתיד כולם יצאו נשכרים.
מה דעתכם? אשמח לתגובות.

תודה,
אורי רונן

לכתבה זו נרשמו 7 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  

16.(*שרון) 
 המקום האידאלי זה באוניברסיטאות. כך היה בתקופה שלי !
 גם בשנות ה 80 צעירים התחברו בפעם הראשונה בחייהם לריקודי עם בגילאי 20 + + ולא לפני כן.
למשל באוניבריסת ת"א ( וגם האחרות) היו חוגים למתחילים כמובן שלא ידעו כלום , ממש אפס! פעמיים בשבוע , והיה מפוצץ בצעירים ובעיקר סטודנטים בגילאי 20 - 30 .
נכון באו גם להכיר וזה היה אחלה מקום בשביל זה.

צריך לפרסם בתחילת כל שנת לימודים ( כך היה תמיד ) עם חוגים למתחילים בשעה נוחה - 7 בערב.

אין ספק שזה יעבוד כי זה נוח , זה קרוב להם , וכמובן זה אחלה מקום גם להכרויות !

מישהו ניסה את זה כך בתחילת כל שנת לימודים אקדמית ?
ממש לא !

15.(*נופר) 
 מדוע צעירים לא מגיעים לריקודי עם – מנקודת מבט של צעירה לשם שינוי
 שאלת מליון הדולר, למה צעירים לא באים להרקדות, ולהבדיל ממה שאנשים חושבים, התשובה מאוד מאוד פשוטה וברורה.
עד לאחרונה הרגשתי שאין לי זכות להגיב על שאלת הקיום של ריקודי העם, כי הייתי חדשה, כי הייתי צעירה, כי זה לא ענייני. אבל לאחרונה משהו השתנה, סוגית ה"למה צעירים לא מגיעים לריקודי עם" חזרה לכותרות, ואני הולכת וקוראת תגובות של אנשים ואז הולכת ושואלת את עצמי, הם בכלל טרחו ללכת ולשאול צעירים? אני קוראת הרבה משפטים כגון "אולי זה בגלל ש..." ו-"רק בגלל שהם לא יודעים שזה קיים, צריך חשיפה.", וכל פעם שאני קוראת משפט כזה זה מעצבן אותי יותר, זה מראה על צרות אופקים ועל חוסר רצון ללכת ולדבר עם הקהל הצעיר.

אתחיל מלהגיד שליבי יוצא אל המרקידים, אלה שאומרים "אין מה לעשות!", כי הם בין הפטיש לסדן. מצד אחד הם יודעים (והם יודעים!) מה הצעירים אוהבים, מצד שני, כל פעם שהם מנסים לשנות קצת את הרפרטואר על מנת שהוא יתאים לצעירים, כמעט מיד (בלי להגזים, זה עניין של דקות) באים אליהם מבוגרים ומתלוננים. ובסופו של דבר, זאת הפרנסה שלהם, והם נקרעים בין הרצון להביא קהל חדש ובין לפגוע בקהל הישן ה"נאמן" שלהם. אז אפשר לומר שבאמת "אין להם מה לעשות". ולכן, כשאני שומעת הצעה של "שעתיים בלבד בשכר מינימום מהמרקידים", אני שומעת בעיקר חוצפה ישראלית. למה שהם לא יקבלו משכורת על העבודה שלהם? מתי הפעם האחרונה אחד מאתנו נידב מזמנו לקידום אג'נדה ,שהוא חש כל כך בנוח עם הזמן החופשי של המרקידים?


אבל! מה יהיה להם כשהם ינסו לצאת ולראות איזה הרקדות הם יכולים ללכת אליהם בחוץ? פעם אחת של נסיון שלילי יכול להרוס את כל המאמצים שעשו על מנת לחשוף אותם ביסודי
כמו שלמדתי על בשרי, מספיק נסיון שלילי אחד על מנת להרוס רושם ראשוני אחד טוב שהוא קיבל בהרקדה ביסודי.
אז מה זה בעצם נסיון שלילי לילד?
קודם כל, ואני חושבת שזאת הבעיה המרכזית והעיקרית, שלאף אחד לא אכפת מה הצעירים חושבים, או שיש להם דעה, או שהדעה שלהם שווה משהו. פשוט לא שואלים אותנו אחרת הייתם כבר יודעים ולא היו כל כך הרבה "נראה לי" ו "אין מה לעשות".
לשמוע תגובות כגון "את השכבות הגבוהות כבר פיספסנו" זה מקומם!!! מה אני? גזר? כמה פעמים ניסיתי להביא חברות שלי להרקדה בינונית מינוס והן פשוט הלכו? אם יהיה כיף, נבוא!
אז הינה בראשי פרקים, למה צעירים באים/לא באים להרקדות:
*אנחנו אוהבים כיף, אנחנו אוהבים רוח נעורים, אנחנו אוהבים טמפו, אנחנו אוהבים לעשות שטויות על הרחבה, אנחנו אוהבים גיוון, אנחנו אוהבים להגיע הביתה מלאים בזיעה וחוויות טובות.
* אנחנו לא נמשכים לריקודים בגלל הוליום הגבוה, אנחנו נמשכים בשביל הכיף.
*אנחנו לא נמשכים לריקודים עם בשביל השירים העדכניים, אנחנו נמשכים שביל הכיף, זה למה כל כך הרבה צעירים הולכים לסלסה בימינו, המוזיקה הרי לא קשורה לשום דבר שאנחנו מכירים! זה רק בשביל הטמפו.
*אנחנו אוהבים לרוץ, אנחנו אוהבים שיש לנו מקום לרקוד בגדול ולהשתולל בלי לעשות זיגזג בין המבוגרים.
*למה יש לריקודי שורות סטיגמה של צעירים? למה תמיד שיש ריקודי שורות בים כל כך הרבה ילדים וצעירים באים לרקוד? ילדים לא קשורים, שפשוט אוהבים את זה.
מתי בפעם האחרונה שמעתם ריקוד שורות איטי? הילדים אוהבים ריקודי שורות מהסיבה הפשוטה שהם כיפים! הם מהירים, הם דינמים, טמפו טוב, גורמים לך לחייך. זה הכל, אם ריקודי המעגלים יהיו גם ככה, גם אותם ירקדו הצעירים.
ההרקדות הולכות לאיטיות יותר ויותר, המוזיקה הופכת למזרחית יותר ויותר, השירים חוזרים על עצמם יותר ויותר. אני זוכרת יום שישבתי עם האחים שלי ביום חמישי וחשבנו מה לעשות, "הרקדה?" "לא... סתם משעמם... בואו נראה טלויזיה". וזה קרה לנו יותר מפעם אחת.
זה מצחיק, התשובה כל כך פשוטה, באמת, ברגע שיהיה שוב כיף בהרקדות, הצעירים יחזרו, זה יעבור מפה לאוזן, יביאו חברים, השמועה תתפשט, יפתחו עוד הרקדות, באמת מאוד פשוט, זה יקרה.
אם זה כזה פשוט למה זה לא קורה?
כי למרקידים יש בעיית אוכלוסיה מאוד קשה, יש להם רוב מבוגרים שאוהבים ריקודים חוזרים דומים, מוזיקה שקטה, טמפו רגוע, ומצד שני 5 צעירים שהם רוצים לטפח, אבל לא יכולים בגלל שהם צריכים להתפרנס.
ושם קבור הכלב!

0.עדה איסט  
 כיצד להביא צעירים להרקדות?
 זאת שאלת המיליון $ וזאת שאלה קשה. אם הילדים של משפחות הרוקדים, כאלה שההורים שלהם רוקדים והסבים והסבתות שלהם רוקדים אינם נמשכים אל זה, זה אומר דרשני.
יתכן וזה נעוץ בשאלת הגיל. ככל שאתה צעיר אינך בוחר לרקוד ריקודי עם גם לא מחול ישראלי. אם זה היה בבתי הספר כחובה או היו מפעילים ריקודי עם בהפסקות, יתכן והיו נחשפים הרבה יותר צעירים. אני בדעה שצריך לעזוב אותם ולא בכל מחיר להכריח את הנוער הזה והצעירים להגיע. זאת בחירתם.
יתכן וכאשר יתבגרו ויזדקנו הם יחשפו.
בוודאי שלא להעצים ווליום כי זה מה שהם אוהבים,נהפוך הוא יש להרגיל אותם לשמוע מוסיקה בווליום סביר שאינו פוגע בשמיעה.
בוודאי שע"י פגיעה במוסיקה וותיקה כדוגמת מה שציינו כאן "צדיק התמר" והפיכת השיר והריקוד לעיבוד חדש, זה לא מה שיקרב אותם. מי שרוצה להגיע ולהיחשף מוצא את הדרך עובדה, זה קרה לנו הדור המבוגר. אבל זה נכון שאצלנו זה התחיל בתנועות הנוער (שהיום לא כל כך פעילות) בתנועות הנוער בעיקר הנוער העובד והלומד, נחשפתי לראשונה לריקודי עם. לא ממש אהבתי ופניתי לריקודים סלוניים. אצלי כמו אצל רבים אחרים זה הגיע יותר מאוחר.
לא וודאי שזה בגלל המוסיקה, כיוון שהריקודים החדשים בנויים על מוסיקה אקטואלית ועדיין לא מגיעים צעירים.
לכן, אסור לנו לפגוע בריקודי וותיקים/נוסטלגיה ואמצע הדרך, תנו לזמן לעשות את שלו והם יגיעו.
לא צריך לדחוף את הצעירים ולגרום להם להיחשף, הם מודעים לריקודי העם והם גם חשופים להם במקומות הפתוחים כמו חופי הים ועוד. למה הם לא מגיעים למרות הכול?
זאת שאלה של בחירה ואנחנו חייבים לקבל את זה ולכבד את בחירתם, הם יגיעו אולי בשלב מאוחר יותר, אל דאגה.

0.Moranos  
 רוקדים צעירים
 בתור בחורה בת 28 שרוקדת בחולון , אני יכולה להעיד שלפחות מתוך התחושה והרושם שלי אין רוקדים צעירים כלל. אוירת הריקודים הכללית בעיר הינה בכי רע ויש תחושה שבקצב הזה אשאר לרקוד לבד במעגל.....(אגב נראה כאילו המרקידים עצמם תורמים לאווירת ה״כובד״ ,רפרטואר מבוגר , ומחסור בצעירים אצלם בחוג) לא ברור מדוע לא מנסים לקרב אוכלוסיה צעירה יותר.
אני יכולה להעיד שכבר זכיתי לחוות הרקדות מוצלחות באוירה סוחפת וצעירה באילת אצל אילנה וראובן אברהם. מאז לא הצלחתי לשחזר את החוויה.
אשמח אם מישהו ישנה את דעתי ויכיר לי הרקדה צעירה באזור חולון

0.corpo  
 מי שישקיע בחינוך יזכה לפירות
 כשהגעתי לאילת כאומן בידור במלונות העוסק במחול ובתיאטרון
היה לי קשה להבין איך אין כמעט תאטרון בעיר ודווקא המחול
יותר פופולארי. הבנתי שאם לא אעשה צעד לקדם את הנושא, כלום לא יזוז.
למרות שהייתי טיפה בים, במשכורת מורים (שלצערי היא נמוכה מאד), הצלחתי מאד להגיע לכל תלמיד וכמעט לערוך הפקות בעצם
בהתנדבות. בכך הצלחתי להשאיר חותם בפרויקטים שעד היום אותו בי"ס ממשיך. ניסיתי להכניס רוח אחרת דרך גיוס כל ההנהלה והמורים לנושא.
זה היה תהליך מוצלח שהניב פירות. עד היום יש תלמידים שהפכו
ל...ואני בטוח שזה חלק גדול מתרומתי. גם כליצן הצלחתי מאד
בדרך שלי, והצלחתי לנהל שעה תיאטרון בשיר משחק ריקוד פנטומימה ותחרות. מאחר שאין חינוך בריקוד העם בכל עיר כמו שצריך, הסיכוי להצלחה נמוך בד"כ . המצב היום הולך ודועך, כי במקום שאין עתודה אין עתיד (פתגם סיני עתיק).

0.(*מזמור לילה) 
 עיני דן המרקיד הכי חייכן שיש היום
 הרקדה מצויינת, מרקיד מצויין ומסביר פנים, רוקד במרכז המעגל רוב ההרקדה, משקיען בצורה בלתי רגילה. אם אתם בסביבה - מומלץ בחום. אני הגעתי מהדרום לרקוד אצלו.

0.(*ילדים רוקדים) 
 תגובה לרונן אורי
 לדעתי, את הכיתות הגבוהות שציינת כבר פספסנו... הם כבר רוקדים על השולחנות בפאבים...
דעתי היא שצריך להתחיל מכיתות ג ד.. ורצוי לפני מעגלים להתחיל בשורות של שירים עיבריים. ולהמשיך במעגלים כתוספת. כמובן שכדאי להתחיל עם שירים שהם אוהבים דוגמת תגידו לה של דודו אהרון... כיוון שאלו שירי העם של היום.. ואז בעדינות לצרף את צדיק כתמר. כל מנהל בית ספר ישמח לקבל מתנדבים להרקיד בהפסקות פעילות... וכמובן להתמיד ולהמשיך להרקיד את אותו ילד עד הצבא.. בהצלחה לנו...


 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות