אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

ריבוי הריקודים החדשים- האם זו יצירה?איתן שמידטאפריל 2008 
בעת האחרונה מתעצם הדיון בנושא ריבוי הריקודים החדשים בקרב ציבור הרוקדים ונשמעות הדעות המצדדות בריקודים החדשים ולעומתן דעות השוללות את הריקודים החדשים בכמות בה הם מציפים את השוק. מן הסתם ניתן להסיק כי נושא זה אכן מטריד את הרוקדים והם מייחסים לו משמעות נכבדה.
אין כל ספק כי יצירה היא דבר חשוב ומבורך ויתר על כן ככל שתרבה הרי נוכל להתברך במספר רב יותר של יצירות מוצלחות. מאידך האם כל ריקוד חדש שנוצר הוא אכן יצירה ראויה לשמה?
אין לי כל ספק כי התשובה לכך היא שלילית שכן לא רק בריקודי עם אלא בכל תחום שהוא ישנן יצירות טובות, טובות יותר, מצוינות, מעולות ואחרות.
אלא, שבניגוד לתחומים אחרים, תחום ריקודי העם פרוץ ובלתי מבוקר וכל מרקיד נוהג על פי שיקול דעתו הניזון לעיתים גם משיקולים שאינם איכות היצירה בלבד. אם ניקח דוגמאות מתחומים אחרים הרי שנוכל להבחין כי התנהגות שכזו מחייבת התערבות של גורם רגולטורי המתגייס במטרה לווסת את הדברים ולאזנם על מנת למנוע קריסה.
זוכרים כולנו את נושא עמלות הבנקים, שהחלו בצורה איטית ובחלוף העיתים הפכו ל"השתוללות פרועה" בה חויב כל אחד מאיתנו בעמלות רבות, שונות ומשונות ולעיתים כפולות מבלי שניתנה ללקוחות אפשרות לבקרן ולהשפיע עליהן. המצב הגיע לכלל אבסורד ונשמעה זעקתם של הלקוחות באמצעות אמצעי התקשורת וארגוני הצרכנים, עד שהנגיד ובנק ישראל התערבו בנושא בצורה דומיננטית ואפילו עמדה על הפרק חקיקה בנושא. ואמנם הנושא נבחן, נבדק, הוסקו מסקנות ונקבעו כללים של תקין ובלתי תקין, אסור ומותר.

ניתן לראות דוגמא נוספת בפעולתו הדרסטית של נגיד בנק ישראל בהתערבותו בשוק מטבע החוץ (הדולר) שעה שהוא עמד בפני קריסה והיה חשש לנזקים בלתי הפיכים למשק ולכלכלה הישראלית.
כך פעל הנגיד וזאת בניגוד לכלל המקובל והמוסכם שהיה בקונצנזוס כי נותנים למשק להתנהג בצורה חופשית מבלי להתערב בו בתוך הכפר הגלובלי. זו בודאי תשובה הולמת לכל הטוענים באשר ל"שוק חופשי" בריקודי עם וכי יש לתת לקהל הצרכנים לנהוג בהתאם.
לפיכך, חושבני כי יש בהחלט מקום בשעה זו (הדקה ה-90) בטרם נגיע לנקודת הקריסה, לבחון את הנושא ואת האפשרות כיצד מיישמים עקרונות אלה גם בתחום ריקודי העם.
התנהלות הדברים במתכונתם הנוכחית ובקו המגמה המאופיין כעת מוביל לשבר ולאובדן דרך.

הבה נבחן מהן התופעות הנגרמות כתוצאה מריבוי הריקודים החדשים כפי שהדברים נראים:
1. קצב התפוקה והלימוד של ריקודים חדשים גורר מצב כי רבים מהם הופכים להיות "ריקודים חד פעמיים" הנעלמים לאחר תקופה קצרה כלא היו. כך שהושקעו זמן ומאמץ מיותרים ללמד וללמוד ריקודים אלה.

2. סביר להניח כי יוצר של ריקוד היה רוצה לראות את יצירותיו נשארות לאורך זמן ומטביעות את חותמן על תחום ריקודי העם, אך היעלמות הריקודים פועלת בניגוד לעיקרון זה.

3. הרוקדים נחשפים ליצירות שהן טובות פחות ונמנעת מהן החשיפה ליצירות טובות יותר. (כבר ציינו את שיקול דעתו המקומי של המרקיד).

4. ריקודים טובים רבים שנרקדו בעבר הקרוב והרחוק נעלמים בתהום הנשייה והשכחה מכיוון שאין די זמן להשמיע אותם ולרקוד אותם ועם חלוף הזמן הם נשכחים מלב וניתן לציין רבים שכאלה.

5. ההיצע הגדול של הריקודים החדשים ושיקול דעתו המקומי של המרקיד הספציפי גורמים לכך שהשוני ברפרטואר המושמע בהרקדות שונות הולך וגדל, גם כשמדובר בהרקדות המצויות בקרבה גיאוגרפית סמוכה. רוקדים המזדמנים להרקדות שאינן ההרקדות הקבועות שלהם מוצאים עצמם במצב מביך כשאינם מכירים ריקודים רבים.

6. התופעה המצוינת לעיל מקבלת משנה תוקף ומשמעות רבה יותר כשמדובר בהרקדות ארציות כמו מרתונים או פסטיבל כרמיאל. כבר נחזית תופעה של חילוף בציבור הרוקדים עם התחלפות המרקיד.

7. בהרקדות ארציות משותפות נאלצים המרקידים לפיכך לבחור במכנה המשותף הנמוך ביותר של רפרטואר הריקודים על מנת לנסות ולהשביע את רצון הרוב.

8. נמנעת מתחום ריקודי העם האפשרות לפתח רפרטואר ריקודים שיהווה בסיס לפולקלור מקומי ולמורשת, דבר שהוא מחויב המציאות כשמדובר בתחום שכזה.

9. נוצר קושי עצום לרוקדים חדשים להשתלב ולהדביק את קצב הלימוד בנוסף על נשירת רוקדים ותיקים שאינם מסוגלים לעמוד בקצב זה. בפרט כשמדובר במקרים בהם נאלץ רוקד להשעות את השתתפותו בחוגים לפרק זמן מסוים ודברים שכאלה קורים בחיינו.

10. נוצרות חדשות לבקרים הרקדות ייחודיות המובילות קו מנחה ספציפי שאינו תורם למכנה משותף בין הרוקדים ריקודי עם.

לסיכום הדברים נראה לי כי יש מקום להקדיש מחשבה לפיתוח מנגנון שיאפשר לכולנו הרוקדים, היוצרים והמרקידים כאחד להתמודד עם הבעיות והקשיים על מנת למצוא פיתרון שיספק מענה הולם לרצונותיהם של כל השותפים לתחום זה תוך עידוד היצירה וחשיבה על העתיד בתחום זה שהוא ענייננו המשותף. באמתחתי רעיונות ומחשבות על מנת להתייחס לדברים, אך אין זה המקום לפרטם והם ראויים לבחינה משותפת עם המרקידים והיוצרים.

לכתבה זו נרשמו 12 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  


ישנם 2 עמודים    העמוד הקודם  
2.איתן שמידט  
 שקד-ת אכן את טועה
 די אם ניקח שני משפטים מתוך הדברים שנכתבו:
"אין כל ספק כי יצירה היא דבר חשוב ומבורך ויתר על כן ככל שתרבה הרי נוכל להתברך במספר רב יותר של יצירות מוצלחות".
"על מנת למצוא פיתרון שיספק מענה הולם לרצונותיהם של כל השותפים לתחום זה תוך עידוד היצירה".
מתוכם ניתן להבין על נקלה כי הדברים נכתבו מתוך כוונה לאפשר בהחלט את המשך הלמידה של ריקודים חדשים, שכן לעניות דעתי יש להעשיר, לגוון ולחדש את הרפרטואר ברוח התקופה והעכשוויות המתבקשת, איני ממליץ לקפוא על השמרים.

1.שקד-ת  
 מתעצלים
 איתן, לעניות דעתי, ותקן אותי אם אני שוגה
אין מדובר פה בהתנגדות לריקודים חדשים אלא ללמידה
הרקדנים הותיקים עייפים
הם לא רוצים ללמוד לא חדשים ולא ישנים
כי זה מסרבל להם את החיים ומעמיד אותם המתכונת רקדנים מתחילים........
אבל לגבי כרקדנית בתחילת דרכה
אם תשאל אותי ...אז אני מודה
שמעדיפה ללמוד ריקוד חדש על פני ריקוד ישן
ומקווה שאתקל בו בהרקדות לעיתים קרובות מין הסתם
אין לי בעיה ללמוד ואפילו הרבה כי אני פשוט בשלב הזה....

 

ישנם 2 עמודים    העמוד הקודם  

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות