אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

ריבוי הריקודים החדשים- האם זו יצירה?איתן שמידטאפריל 2008 
בעת האחרונה מתעצם הדיון בנושא ריבוי הריקודים החדשים בקרב ציבור הרוקדים ונשמעות הדעות המצדדות בריקודים החדשים ולעומתן דעות השוללות את הריקודים החדשים בכמות בה הם מציפים את השוק. מן הסתם ניתן להסיק כי נושא זה אכן מטריד את הרוקדים והם מייחסים לו משמעות נכבדה.
אין כל ספק כי יצירה היא דבר חשוב ומבורך ויתר על כן ככל שתרבה הרי נוכל להתברך במספר רב יותר של יצירות מוצלחות. מאידך האם כל ריקוד חדש שנוצר הוא אכן יצירה ראויה לשמה?
אין לי כל ספק כי התשובה לכך היא שלילית שכן לא רק בריקודי עם אלא בכל תחום שהוא ישנן יצירות טובות, טובות יותר, מצוינות, מעולות ואחרות.
אלא, שבניגוד לתחומים אחרים, תחום ריקודי העם פרוץ ובלתי מבוקר וכל מרקיד נוהג על פי שיקול דעתו הניזון לעיתים גם משיקולים שאינם איכות היצירה בלבד. אם ניקח דוגמאות מתחומים אחרים הרי שנוכל להבחין כי התנהגות שכזו מחייבת התערבות של גורם רגולטורי המתגייס במטרה לווסת את הדברים ולאזנם על מנת למנוע קריסה.
זוכרים כולנו את נושא עמלות הבנקים, שהחלו בצורה איטית ובחלוף העיתים הפכו ל"השתוללות פרועה" בה חויב כל אחד מאיתנו בעמלות רבות, שונות ומשונות ולעיתים כפולות מבלי שניתנה ללקוחות אפשרות לבקרן ולהשפיע עליהן. המצב הגיע לכלל אבסורד ונשמעה זעקתם של הלקוחות באמצעות אמצעי התקשורת וארגוני הצרכנים, עד שהנגיד ובנק ישראל התערבו בנושא בצורה דומיננטית ואפילו עמדה על הפרק חקיקה בנושא. ואמנם הנושא נבחן, נבדק, הוסקו מסקנות ונקבעו כללים של תקין ובלתי תקין, אסור ומותר.

ניתן לראות דוגמא נוספת בפעולתו הדרסטית של נגיד בנק ישראל בהתערבותו בשוק מטבע החוץ (הדולר) שעה שהוא עמד בפני קריסה והיה חשש לנזקים בלתי הפיכים למשק ולכלכלה הישראלית.
כך פעל הנגיד וזאת בניגוד לכלל המקובל והמוסכם שהיה בקונצנזוס כי נותנים למשק להתנהג בצורה חופשית מבלי להתערב בו בתוך הכפר הגלובלי. זו בודאי תשובה הולמת לכל הטוענים באשר ל"שוק חופשי" בריקודי עם וכי יש לתת לקהל הצרכנים לנהוג בהתאם.
לפיכך, חושבני כי יש בהחלט מקום בשעה זו (הדקה ה-90) בטרם נגיע לנקודת הקריסה, לבחון את הנושא ואת האפשרות כיצד מיישמים עקרונות אלה גם בתחום ריקודי העם.
התנהלות הדברים במתכונתם הנוכחית ובקו המגמה המאופיין כעת מוביל לשבר ולאובדן דרך.

הבה נבחן מהן התופעות הנגרמות כתוצאה מריבוי הריקודים החדשים כפי שהדברים נראים:
1. קצב התפוקה והלימוד של ריקודים חדשים גורר מצב כי רבים מהם הופכים להיות "ריקודים חד פעמיים" הנעלמים לאחר תקופה קצרה כלא היו. כך שהושקעו זמן ומאמץ מיותרים ללמד וללמוד ריקודים אלה.

2. סביר להניח כי יוצר של ריקוד היה רוצה לראות את יצירותיו נשארות לאורך זמן ומטביעות את חותמן על תחום ריקודי העם, אך היעלמות הריקודים פועלת בניגוד לעיקרון זה.

3. הרוקדים נחשפים ליצירות שהן טובות פחות ונמנעת מהן החשיפה ליצירות טובות יותר. (כבר ציינו את שיקול דעתו המקומי של המרקיד).

4. ריקודים טובים רבים שנרקדו בעבר הקרוב והרחוק נעלמים בתהום הנשייה והשכחה מכיוון שאין די זמן להשמיע אותם ולרקוד אותם ועם חלוף הזמן הם נשכחים מלב וניתן לציין רבים שכאלה.

5. ההיצע הגדול של הריקודים החדשים ושיקול דעתו המקומי של המרקיד הספציפי גורמים לכך שהשוני ברפרטואר המושמע בהרקדות שונות הולך וגדל, גם כשמדובר בהרקדות המצויות בקרבה גיאוגרפית סמוכה. רוקדים המזדמנים להרקדות שאינן ההרקדות הקבועות שלהם מוצאים עצמם במצב מביך כשאינם מכירים ריקודים רבים.

6. התופעה המצוינת לעיל מקבלת משנה תוקף ומשמעות רבה יותר כשמדובר בהרקדות ארציות כמו מרתונים או פסטיבל כרמיאל. כבר נחזית תופעה של חילוף בציבור הרוקדים עם התחלפות המרקיד.

7. בהרקדות ארציות משותפות נאלצים המרקידים לפיכך לבחור במכנה המשותף הנמוך ביותר של רפרטואר הריקודים על מנת לנסות ולהשביע את רצון הרוב.

8. נמנעת מתחום ריקודי העם האפשרות לפתח רפרטואר ריקודים שיהווה בסיס לפולקלור מקומי ולמורשת, דבר שהוא מחויב המציאות כשמדובר בתחום שכזה.

9. נוצר קושי עצום לרוקדים חדשים להשתלב ולהדביק את קצב הלימוד בנוסף על נשירת רוקדים ותיקים שאינם מסוגלים לעמוד בקצב זה. בפרט כשמדובר במקרים בהם נאלץ רוקד להשעות את השתתפותו בחוגים לפרק זמן מסוים ודברים שכאלה קורים בחיינו.

10. נוצרות חדשות לבקרים הרקדות ייחודיות המובילות קו מנחה ספציפי שאינו תורם למכנה משותף בין הרוקדים ריקודי עם.

לסיכום הדברים נראה לי כי יש מקום להקדיש מחשבה לפיתוח מנגנון שיאפשר לכולנו הרוקדים, היוצרים והמרקידים כאחד להתמודד עם הבעיות והקשיים על מנת למצוא פיתרון שיספק מענה הולם לרצונותיהם של כל השותפים לתחום זה תוך עידוד היצירה וחשיבה על העתיד בתחום זה שהוא ענייננו המשותף. באמתחתי רעיונות ומחשבות על מנת להתייחס לדברים, אך אין זה המקום לפרטם והם ראויים לבחינה משותפת עם המרקידים והיוצרים.

לכתבה זו נרשמו 12 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  


ישנם 2 עמודים    העמוד הבא
12.EK46  
 ראשית זו פרסומת למחברי הריקודים
 ירון מישר אמנם אומר שהוא נגד חיבור ריקודים חדשים,
אבל הוא מפיץ אותם במצגות שלו ומתפרנס מהם.
ריבוי הריקודים החדשים גורם לכך שהרוקדים נאלצים לרקוד יותר פעמים בשבוע בשביל להספיק ללמוד לרקוד אותם ואז כמובן שגם המרקידים מרוויחים מזה.התוצאה היא שידע הרוקדים נהיה גרוע בהרקדות ורוקדים רבים נאלצים להעתיק כל הזמן.במאגר הריקודים יש כ-7000 ריקודים והיד עוד נטויה.

11.(*אוהבת לרקוד ולא רוצה ללמוד) 
 ריבוי ריקודים
 ממש עצוב לקרוא...
1000 מצגות חדשות?? זה הזוי!!!
ממש לא יאומן...
ברור שאף אחד לא מכיר את כל הריקודים החדשים, אפילו לא מחצית מהם. סתם מיותר.
מעניין מי מרוויח מזה...

0.משהא  
 מידע על יצירת ריקודים חדשים.
 רציתי לשתף אותכם במידע שהצטבר אצלי הנוגע לכמויות ולמספרים העומדים מאחורי יצירת ריקודים בשנים האחרונות וגם אולי לשנות כמה סטיגמות שהשתרשו בנו הרוקדים והשתנו מבלי שהרגשנו.
בהנחה שאת רוב הריקודים שמייצרים אני מצליח לאתר, לרכוש אם דרך ירון מישר ברוקדים, השתלמויות חו"ל יו טיוב ואחרים, אספר לכם שמקיץ - 2011 עד קיץ - 2015 ארבע שנים התווספו לי - 1000 מצגות ומוזיקה לאוסף !!!!! כולן מצגות שלא היו לי ו - 97% חדשים פרי
ייצור של מרקידים.
ההפתעה הגדולה היא ש"המלך גדי ביטון" וחבורתו כבר זמן רב שאינם המובילים.המובילים החדשים,חלקם מרקידים חדשים יחסית ! וצעירים, אובססיביים בצורה מוגזמת.
גם הקלות ליצור, הנגישות הקלה לפרסום, הרוקדים (חלק קטן עם השפעה גדולה) הצילומים וההפצה של ירון ברוקדים ללא ביקורת, הזמנות למחנות בחו"ל, ארגון מרקידים שלא עושה דבר, וקהל גדול של יסמנים רוקדים חסרי ישע תורמים להליך זה.
מאחל לכל הרוקדים שימשיכו ליהנות ולרקוד.
ריקודים שמחים ובריאים
אורי גבעוני

9.kapezio  
 ריבוי ריקודים ועייפות "הזקנים"
 שקד, "הזקנים" לא עייפים מללמוד, הם בעלי נסיון ויודעים "להריח" "ריקוד זמני, מתנדף"
הפתרון לריבוי הריקודים החדשים הוא אחד: וועדה שבפניה יוצגו הריקודים, אלה ש"יעברו", יילמדו בכל הארץ.
ו...וועדה נוספת שתכין רשימת ריקודים ישנים ללימוד/חזרה בכל הארץ.
(שתי ההצעות "לא קלות" לביצוע)
כך שכשנגיע לכרמיאל, נוכל כולנו לרקוד "מעל קומת המרתף"

8.(*moshe) 
 ריבוי ריקודים
 לדעתי שהיוצרים ייצרו ושהטובים יישארו.
לאחרונה למדתי מספר ריקודים יפים שעשו לי את זה וההוכחה להצלחה היו מחיאות הכפיים !!!

7.פרפר צהוב24  
 שקדי... כרקדנית לא ותיקה...
 ממילא זה לא ממש משנה לך באיזו שנה חובר הריקוד שאת לומדת...
מבחינתך - ריקוד משנת 1986 דינו כריקוד משנת 2008... כל עוד את לומדת אותו מהתחלה...

מבחינת הרוקדים הותיקים - הבעייה אינה ב"התעייפות" מלמידה.. אלא יותר מעצם העובדה שיש הרבה מאוד ריקודים שבגלל החדירה של כל הדנדשים וה"נחמדים כזמניים" נבצר מהם לרקוד אותם...

יש "ים" של ריקודים שאינך מכירה... והם יפים, ואפילו לא קשים במיוחד, שלו היו מרעננים אותם ומלמדים אותם לרוקדים החדשים - היינו כולנו יכולים ליהנות מהם ברחבות...

6.(*loona moon) 
 בזכות הריקודים החדשים
 גם אם קצב "יצור" הריקודים היה סביר...בנקודת זמן בעתיד כמות ריקודי העם תהיה במידה כזו שלרוקד המתחיל לא יהיה סיכוי להשתלט עליה (נראה שכבר עכשיו זה כך!). כיום, בעיה זו מוצאת את פתרונה ע"י אוורור הרפרטואר בריקודים חדשים. שהרי המדריך לא יכול ללמד את הבינוניים והמתקדמים ריקודי עבר שהם כבר יודעים. כך, הרוקדים החדשים מצליחים להכנס למעגל הרוקדים באופן יחסי מהר. הותיקים אולי הספיקו לשכוח איך זה נראה מעיני הרוקד המתחיל שפוער זוג עיניים משתאות וכולו ירוק מקנאה למראה הרוקדים המתקדמים.
מעבר לכך אני רואה בהכנסת הריקודים החדשים-מנוף מצויין לגיוון ולהתחדשות ברוח הזמן!

לדעתי, עצם העניין הוא לא ישן מול חדש - אותי מטרידים הריקודים הממוחזרים ללא שיק כוריאוגרפי, ללא חידוש. אלה הם מבזבזי הזמן מבחינתי! באופן אישי אני מקטינה את הצרה הזו בכך שבוחרת לרקוד אצל אצל מדריך שמסנן ומביא את המובחר.

אכן יש הרבה ריקודים (מעגל וזוגות) אשר מתפוגגים מהרחבה תוך זמן קצר. וכרגע אין זה משנה אם הם חדשים או ותיקים. זמן ההרקדה הוא מוגבל. בריקודי הזוגות פתרו באופן חלקי את התופעה ע"י הכנסת הסדנאות. יש כאן קריאה מדויקת של המדריכים את רצון רוב הרוקדים. לעומת זאת, מבט אל הרחבה בעיקר בסבב השני של המעגלים מראה לנו שרוקדי המעגלים הולכים ומתמעטים. כמעט לא מלמדים ריקודים ותיקים מחוסר זמן ורוב הסבבים הם להיטים קבועים ו/או חדשים-זמניים.

לסיכום, כמות הריקודים גדלה בקצב מסחרר. אולי, בעתיד הלא רחוק, מי שירצה לדעת יותר, יצטרך לעשות שעורי בית והרבה! (לא כולם יכולים ללכת לרקוד שלוש פעמים בשבוע).
מאידך, לא בכדי יש לנו הרקדות מגוונות – כל אחד מן הרוקדים יכול לבחור ממגוון ההרקדות הקיימות את זו שהכי תואמת לו. הבידול אמנם מחטיא את הגדרת הביחד-של ריקודי עם, אבל כנראה פועל הכרחי למצב הקיים לא רק בשל ריבוי ריקודים, אלא בשל הבדלים והעדפות של רוקדים מזמנים שונים.
שוחרי המעגלים- ליבי אתכם. נראה שריקודי הזוגות הם אלו שהולכים לכבוש את הרחבות. עניין של ביקוש.

זילות בחיבור ריקודים "נחמדים וזמניים" –זו תופעה שארגון המדריכים והיוצרים צריך לתת עליה את הדעת! (שאפו למדריכים המסננים!!!)

5.(*שביט האחד והמיוחד) 
 מעבר לדקה ה90.המציאות החדשה.
 אנו נמצאים הרבה מעבר לדקה ה90.
אני מסכים לקביעה שתחום ריקודי העם פרוץ ובלתי מבוקר וכל מרקיד ויוצר נוהג לפי שיקול דעתו.השאלה האם כל ריקוד חדש הוא אכן יצירה ראויה לשמה,זו שאלה מצוינת.
והתשובה היא בשטח עצמו,ולדוגמא:"ריקוד רומנטי"והריקוד"הוזה אותך מולי".שני ריקודים חדשים המוגדרים כ:"בתור ריקוד זמני-הוא נחמד".,ריקודים אלה נלמדים על ידי רוב הרוקדים.
היוצרים והמרקידים קוראים היטב את הכתוב בפורומים לגבי ריבוי הריקודים.אך הכותבים הם מעטים.הקהל שלומד כל ריקוד וריקוד מהווה את הרוב המכריע,לכן הכאוס רק יגדל.אך הרוקדים...לומדים.
ואתן דוגמא:
בשבת שעברה התקיים משחק כדור רגל בין קבוצת בית"ר ירושלים למכבי הרצליה.
אוהדי בית"ר שיושבים ביציע המערבי מייצגים את האוהדים היותר שקולים,אלה שבאים להנות מהמשחק.
ואילו ביציע המזרחי יושבים האוהדים הפחות שקולים.הם אלה שפרצו למגרש בטרם הסתיים המשחק,וגרמו לקבוצתם האהודה להענש.
כולם ,היושבים ביציע המערבי והמזרחי אוהבים מאוד את בית"ר-אך מביעים את אהבתם בצורה כל כך שונה.
ומה הקשר לריקודי העם?
מי שנותן את הטון בעולם ריקודי העם הוא היוצרים והמרקידים.
לצערי,מבחינתי הם(רובם)משולים בעיני ליושבי "היציע המזרחי",הם אוהבים את הריקודים אך גורמים להם נזק בריבוי הריקודים(מאות ריקודים רק השנה).בפועל-הם "מענישים" את רוקדים על ידי כך שמלמדים את הרוקדים ריקודים שיעלמו מהר מאוד.ומאחר שמדובר על מאות ריקודים,אז גם מדובר על השחתת זמנם של הרוקדים .
ואילו יושבי"היציע המערבי"-הרוצים לשמר את התרבות היפה של ריקודי העם נאלצים לקבל "פירורים"-כמו חזרה לבמה של "שמש לים שוקעת" או "בין שני לבבות".
הייתי רוצה לקבל את כל העוגה.
והעוגה מבחינתי היא שירים שאוכל להבין את מילותיהם,וצעדים מקוריים אשר ייצגו את המחול והתרבות הישראלית הייחודית.
אך מאחר שרוב הריקודים החדשים הם השאלת צעדים מריקודים אחרים קיימים,והצגתם לנו הרוקדים. זו דוגמא לתרבות "החפיף"הישראלי,אשר המילים "סמוך עלי" יהיה בסדר" הם חלק מרכזי בהוויה הישראלית.
רק ישיבה משותפת של ארגון הרוקדים עם המרקידים והיוצרים -וזאת עד שיעלה עשן לבן באמת ובתמים ,תביא אותנו לחוויה תרבותית בעולם ריקודי העם.
לצערי,אנו הרבה מעבר לדקה ה90.
דניאל

4.משהא  
 שקד-ת ריבוי ריקודים חדשים
 ראוי שכל מי שריבוי ריקודים חדשים מעסיק אותו יקרא את מה שאת כתבת כי עמדתך היא לטעמי הבעיה מספר אחת.
לרוב הרוקדים שנכנסו למעגלי ריקודי העם אחרי שנת - 2000 בעיקר, ובהמשך נוח יותר ללמוד את הריקודים החדשים, הם מהוים את הטרנד,וברוב החוגים היום את הרוב.
עד אמצע שנות התשעים מעמד הרוקדים היה ברור. ככל שרוקד רכש יותר ניסיון ושנות הרקדה השתלב טוב יותר בכל ההרקדות. היום אני מוצא בהרקדות רבות רוקדים של שלוש וחמש שנים שבהרקדה שלהם הקבועה הם מכירים יותר ריקודים ממני. אני הותיק חדש !
כל זאת בא בעיקבות השינוי הדרסטי כאשר בסוף שנות התשעים רבים מהמרקידים הפסיקו ללמד כפי שהיה נהוג קןדם - במתחילים - את ריקודי העבר שהשתמרו ורק לאחר מכן ריקודים חדשים ששרדו !! גם היום מעל - 95% מהריקודים החדשים נושרים בחודשים הראשונים
וקיומם קצר ביותר.
למזלינו דוקא בשנתיים האחרונות יש "חזרה בתשובה"! בינתיים רק בהרקדות גדולות ובהעשרה אולם זה מחלחל גם לפריים טיים.
שקד-ת אם היו מלמדים אותך ריקודי עבר מהתחלה והיו ריקודים חדשים במידתיות ולאחר מיון קפדני, כל השקפתך הייתה משתנית.
כמובן שריבוי הייצירות מקשות על חיינו כי אנו רוצים לרקוד את הריקודים שנשמרים ולא לבזבז את זמנינו כל שבוע על לימודים.
אנחנו המבוגרים לא בגלל עייפות מתנגדים אלא בגלל העלמות ריקודי עבר נפלאים כתוצאה מריבוי חדשים.
ריקודים שמחים
אורי גבעוני

3.ידיד נפש  
 סקירה מקיפה המנתחת ביסודיות את החולי הקשה ביותר של ריקודי העם
 עשר התוופעות שתיארת הנובעות מריבוי הריקודים החדשים (או שמא ברוח חג הפסח הקרב אקרא להם עשר המכות) הן ללא ספק תופעה מרכזית הגורמת נזק לריקודי העם.
נפגעים הן הרוקדים, הן המרקידים והן ריקודי העם כאחד ההבטים של התרבות הישראלית.

 

ישנם 2 עמודים    העמוד הבא

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות